Reklama

"Patroni Roku 2021" Najlepsza Praca

iwesola.pl
15/07/2021 21:24

W konkursie historycznym “Patroni roku 2021” zorganizowanym przez Fundację Ośrodka Edukacji Ekologicznej oraz dofinansowanym ze środków Fundacji KGHM I miejsce zajęła Pani Aleksandra Niculeac z pracą poświęconą Stanisławowi Lemowi. Z tego względu z przyjemnością zamieszczamy poniżej niniejszą pracę.

Stanisław Lem 

“Świat musi zostać zmieniony, w przeciwnym razie zacznie nas zmieniać w niekontrolowany sposób”. 

Stanisław Lem 

Stanisław Lem urodził się 12 września 1921 roku we Lwowie w rodzinie lekarza laryngologa Samuela Lema i Sabiny Woller. Planował wstąpić na Politechnikę Lwowska, jednak w okupowanym przez wojska radzieckie Lwowie okazało się to niemożliwe. Dzięki kontaktom ojca został przyjęty do Instytutu Medycznego, w którym studia musiał przerwać podczas okupacji niemieckiej; w tym okresie pracował jako mechanik i spawacz. Lem kontynuował naukę po wojnie, ale nie zdał matury, aby uniknąć poboru do wojska. W 1946 roku, nie chcąc przyjąć obywatelstwa sowieckiego, cała rodzina przeniosła się do Krakowa.Kariera literacka Stanisława Lema rozpoczęła się od współpracy z różnymi czasopismami. Początkowo publikował wiersze, które potem tradycyjnie drukował w formie załączników do "Wysokiego Zamku", a także opowiadania z okresu okupacji. Za życia stał się klasykiem ogólnoświatowym. Jego książki zostały przetłumaczone na 41 języków, a ich łączny nakład wynosi około 30 milionów egzemplarzy. Są to fantastyka naukowa, eseje psychologiczne, badania nad problemami astronautyki, cybernetyki, literaturoznawstwa; wiersze, opowiadania, nowele, powieści, scenariusze, sztuki teatralne, monografie.Członek Polskiego Stowarzyszenia Pisarzy, doktor honoris causa Politechniki Wrocławskiej i Uniwersytetu niemieckiego w Bielefeld. 

Człowiekowi, który nie dotknął książek polskiego klasyka, trudno powiedzieć, o czym dokładnie pisał Lem — encyklopedycznie wykształcony człowiek, fantasta i filozof, doskonale zorientowany w astronomii i biologii, cybernetyce i fizyce. Możesz ukryć się za wygodnym zwrotem "ogólne ludzkie wartości i problemy" — ale w rzeczywistości nic nie wyjaśnia. Możesz zacząć wymieniać-nieuchronnie i nieodwracalnie upraszczając. O ludziach, ich próbach osiągnięcia porozumienia z podobnymi sobie i z zupełnie innymi istotami. O samotności — o tym, jak wrażliwy jest człowiek sam ze sobą i jak wiele może osiągnąć, opierając się na siłach, które są w nim ukryte: inteligencji, odwadze, przyzwoitości. 

Na wieloaspektowość twórczości Lema zwrócił uwagę literaturoznawca Jan Błoński już w 1961 roku. Stanisław Lem wykorzystał niemal wszystkie możliwości, jakie daje pisarzowi współczesna fantastyka naukowa. Można nawet powiedzieć, że w swojej pracy w pewnym 

sensie powtórzył ewolucję gatunku: zaczął od prostych, nieskomplikowanych, optymistycznych historii (Astronauci, Chmura Magellana), aby wkrótce przejść do parodii (Gwiezdne pamiętniki Iyona Tichego) i apokaliptycznego przedstawienia"najgorszego możliwego świata" ("Eden"). Lem systematycznie rozwijał potencjał literacki, jaki daje ten gatunek. 

Dzieła Lema można warunkowo podzielić na kilka grup. Po zapomnianych już dziś tekstach, a także wczesnych, nasyconych optymizmem powieściach, w latach 60. Lem stworzył dzieła, które najbardziej zbliżyły się do kanonu fantastyki naukowej i jednocześnie wprowadziły do 

tego gatunku elementy realizmu. Chodzi o takie powieści jak" Eden "(1959)," Powrót z gwiazd "(1961)," Solaris "(1961)," Niepokonany "(1964)," Głos Pana "(1968), a także o

publikowanych w różnych zbiorach opowiadań, które ostatecznie zostały zebrane w książce " Opowieści o pilocie Pirxie " (1968). Po 1968 roku Lem powrócił do tej literackiej formuły tylko raz — w ostatniej powieści, "Fiasko" (1987). Świat przedstawiony w dziełach Lema różni się od świata typowej fantastyki naukowej przede wszystkim tym, że autor z reguły nie sygnalizuje czytelnikowi "niezwykłości" rzeczy i wydarzeń, które opisuje. Przeciwnie, wiele elementów rzeczywistości lemowskiej jest skonstruowanych tak, aby sprawiać wrażenie zwyczajności i codzienności świata przyszłości. Szczególnie charakterystyczne z tego punktu widzenia są "Opowieści o pilocie Pirxie", w których układ słoneczny jest opisany jako opanowana przestrzeń, która jest badana przez naukę, wykorzystywana przez gospodarkę, a nawet wykorzystywana do organizowania turystyki. Nie oznacza to jednak, że jest bezpieczny, o czym wielokrotnie przekonują się ludzie, którym zdarzyło się tam pracować. 

Można dokonać następującego porównania: loty kosmiczne w "opowieściach o pilocie Pirxie" przedstawiają mniej więcej tyle samo, co dalekie podróże morskie dużych żaglowców. Związek ten nawiązuje do stylizowanego wnętrza rakiety z opowieści " Terminus — - okrągłych mosiężnych lamp w postaci okien-iluminatorów, jasnoniebieskich map, które naśladują swoim kolorem morskie, wreszcie opowieść o ofiarach wraku statku, do końca walczących o przetrwanie. Jednak w rzeczywistości, w której istnieje Pirx, romans zawodu astronauty stopniowo staje się rutyną, a rutyna z kolei prowadzi do wielu problemów. Zarówno metody pracy, jak i urządzenia pozostawiają wiele do życzenia. Są mieszanką najnowszych osiągnięć techniki i oprzyrządowania z wyraźnie przestarzałymi algorytmami działania. Ta ambiwalencja eksperymentalnych innowacji i zużycia techniki odzwierciedla przedmioty materialne, które pojawiają się na kartach opowiadań Lema. Teksty często wspominają o prototypowych urządzeniach, ale z drugiej strony czytelnik często spotyka się z opisami różnych niedogodności, awarii, zużycia, aż do błędnych decyzji projektowych . Jednak największym zagrożeniem dla człowieka nie jest awaria sprzętu, ale ograniczenia określone w nim samym. 

W jednym z jego najlepszych dzieł “Solaris” ludzie zetknęli się z Solaris-wyjątkowym zjawiskiem we wszechświecie, myślącym oceanem i naturalnie zaczęli go badać. Zaobserwowano tam interesujące zjawiska, w tym niebezpieczne, pociągające za sobą śmierć ludzi, ale ogólnie Solaris został uznany za planetę nie agresywną. Z tego pochodzi główny bohater, który przybył na stację Solaris, ale jednocześnie staje w obliczu nieoczekiwanego i przerażającego: sama planeta nawiązuje kontakt, bada przybyszów, wykorzystując wspomnienia ludzi. 

Podczas snu Solaris odczytuje z mózgu osoby to, co wydawało się dawno i mocno zapomniane, a rano ktoś bliski jest w pobliżu już zmarłych. "Goście" nie pamiętają, jak znaleźli się na stacji, co się z nimi działo wcześniej, ale zdają sobie sprawę z tego, że są ludźmi, których astronauci nie chcieliby pamiętać. Ogromny, tajemniczy kosmiczny ocean staje się lustrem, w którym dusza odbija się szczerze i boleśnie. 

Na podstawie wyżej wymienionych faktów z biografii pisarza i charakterystycznych cech jego dzieł można stwierdzić, że Stanisław Lem był interesującą i wieloaspektową postacią. Poprzez swoje utwory chciał pokazać ludziom nie tylko naukowy świat przyszłości, ale także otworzyć współczesnemu społeczeństwu oczy na rzeczywiste ludzkie problemy.

 

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Wróć do